1936-42 között a német katonai- és politikai felsővezetés nagy része másodlagos problémaként élte meg a szárazföldi légelhárítás kérdését, lévén a Luftwaffe annyira uralni látszotta légteret, hogy fényes nappal légitámadást kísérelni meg a Wehrmacht egységei ellen kifejezett öngyilkos küldetésnek tűnt. 1944-re a helyzet gyökeresen megváltozott; Észak Afrikában elveszett, keleten sem rendelkeztek számottevő légierővel, nyugaton az angolszászok szálltak partra, amit a levegőből minden idők legnagyobb légi flottája támogatott. A semmiből kellett új, korszerű, önjáró állományt létrehozni a gyorsan mozgó csapatok számára. Az első változatok magukon hordozták a kísérletezés és kapkodás jeleit. A megfelelő fegyverzet a németek nagy bánatára megkésve, csak 1944 második felében érkezett meg, a háború végéig pedig csak pár prototípus példány készült el.
Flakpanzer IV Kugelblitz (Sd.Kfz 161/4) adatai:
ÁLTALÁNOS:
Jármû Típusa: közepes önjáró légvédelmi löveg
Hadrendbe állítás: 1945 eleje
Kezelõk száma: 5 fõ
Harci tömeg: 23t
MÉRETEK:
Teljes hossz: 5920mm
Törzs hossz: 5920mm
Szélesség: 2950mm
Magasság: 2400mm
FEGYVERZET:
Fõ: 30mm ZwillingsFlaK MK 103 iker gépágyú
Kiegészítõ: 7,92mm MG34 géppuska a törzs elejében
LÕSZERKÉSZLET:
Fõ: 1040 lövedék
Kiegészítõ: nincs
PÁNCÉLZAT:
Páncéltest: 50-80mm
Lövegtorony elemei: 20-30mm
HAJTÓMÛ:
Motor: Maybach HL 120 TRM típusú 12 hengeres benzinmotor
Teljesítmény: 300LE
Tüzelanyag-tartály: 470l
TELJESÍTMÉNY:
Maximális sebesség országúton: 42km/h
Maximális sebesség terepen: ismeretlen
Hatótávolság országúton: 210km
Hatótávolság terepen: ismeretlen
GYÁRTÁSI ADATOK:
Legyártott darabszám: 2-5db (prototípus)
Kezdetek
A fejlesztés története két külön szálon indul. A Wehrmacht alapvetően elégedett lehetett a ‘43-’44-es fejlesztések tapasztalataival, de azért az tagadhatatlan, hogy ezen eszközök alapvetően átmeneti megoldások stílusjegyeit hordozták magukon - kényszer szülte, magas, alaktalan oldalfalak mögé rejtett, nagydarab, eredetileg vontatott lövegnek gyártott főfegyverzettel. Ezek együtt nagy magasságot, nagy célfelületet adtak. A Fegyverügyi Hivatal kifejezetten olyan harceszköz létrehozását igényelte, mely teljes mértékben a gyorscsapatok (páncélosok, lövészpáncélosok) légvédelmét látja el úgy, hogy az elkészülő harcjármű teljes mértékben céljármű legyen: kompakt méret, kis célfelület, erős védelem.
Másfelől a Luftwaffe 1944 második felére tagadhatatlanul megszűnt operatív erő lenni: minden elérhető vadászvédelem ment keletre a vörös légierő ellen, illetve védte a szükséges telepeket az angolszász terror bombázóktól. Így a légierő számára, utánpótlásul gyártott, kiváló képességű fegyvereknek nem maradt gazdájuk. Ezek legerősebbike a 30mm-es MK 103 gépágyú volt. A terv adott volt: találni egy megfelelő hordozó járművet a fegyver számára és megtalálni azt az apró különbséget, amitől ez a jármű jobb lesz, mint elődjei.
Fejlesztés története
A jármű lelke a speciális légvédelmi torony volt a jármű közepén, a “lélekbúvár” pedig Josef von Glatter-Götz főhadnagy a Páncélos csapatok főfelügyelőjének szakmai csapatából. Konkrét információkat nem találtam, de feltehetőleg mérnök érdekeltségű egyén lehetett, mert az általa tervezett torony koránt sem volt egyértelmű működésű. A torony magja egy gömb alakú lövegtér volt, ami a torony gyűrűhöz csatlakozott - a gyűrű felelt a vertikális, míg maga a gömb alakú belső a horizontális elmozdulásért. A két mozgást saját mechanizmus vezérelte, így a gömb meglehetősen nagy sebességgel tudott a térben a lehetséges célpontra ráállni. A kinézett főfegyver tűzereje félelmetesnek ígérkezett, amiből rögtön párhuzamosítva kettőt szereltek be. A löveg elméleti tűzgyorsasága 450 lövés/perc volt, ami összevetve az ellenlábasok hasonló feladatkörű eszközeivel, hát na, volt némi előnye az biztos. tervezett hatótávolsága függőlegesen közel 6km, vízszintesen ennél kicsivel több volt.
Hihetetlenül fejlett, de bonyolult technika - a "lövegtorony"
A fejlesztés részletei nem ismertek - mennyi probléma merült fel, azok természete, stb -, ami biztos, hogy az eszköz prototípusa nagyon megkésve, csak 1945 februárjában készült el, abból is csak 2db (egyes információk szerint 5db került összeszerelésre végül).
Harcokban
A Kugelblitz sohasem hagyta el a szerelőcsarnokot, érdemi harcban nem vett részt. A németek vesztére legjobb célfegyverük harci helyzetben sohasem bizonyíthatott. A háború után vélhetően tüzetes vizsgálatnak vetették elá a győztes nagyhatalmak, melynek hatását máig láthatjuk, lásd.: Zsu 23-4, vagy Zsu-57-2.
Egy sikeres utód: Zsu 23-4 Shilka szovjet önjáró légvédelmi rendszer