Panzer VII Maus

Megalomán, őrült, kivitelezhetetlen elképzelések széleskörű választékát biztosítja számunkra ez a guruló erőd, amibe egy, a háború súlyába folyamatosan belerokkanó ország egyik legrosszabb döntésének tűnhet az utókor szemében. Létrehozását semmi nem követelte meg: a háború állását biztosan nem módosította volna, sorozatgyártása lehetetlen lett volna, nyersanyag szükséglete - fémben, üzemanyagban - eszméletlen mértékeket öltött. Mi motiválta, vitte előre a megalkotóit létrehozásának rögös útján - szakmai önérzet, kíváncsiság, megalománia. Nincs jobb, értelmesebb ötletem.

PANZER VII MAUS (Sd.Kfz számot nem kapott) adatai

ÁLTALÁNOS:

Jármű Típusa: szupernehéz harckocsi

Hadrendbe állítás: 1944 végére kettő prototípus készült

Kezelők száma: 6 fő

Harci tömeg: 188t

 

MÉRETEK:

Teljes hossz: 10080mm

Törzs hossz: 9030mm

Szélesség: 3670mm

Magasság: 3660mm

 

FEGYVERZET:

Fő: 150mm KwK 44/L380-es löveg

Kiegészítő: 75mm KwK 44 L/36,5-es löveg párhuzamosítva a főlöveggel,

2db 7,92mm MG 34-es géppuska a törzs elején

(egy a toronyban párhuzamosítva, illetve egy a torony tetején légvédelmi állványon)

 

LŐSZERKÉSZLET:

Fő: 50db lövedék (külön vontatóval)

Kiegészítő: 1000db

 

PÁNCÉLZAT:

Páncéltest elől (orrlemez): 200mm (60°-os dőlésszög)

Páncéltest elől (vezető előtt): 200mm (35°-os dőlésszög)

Páncéltest oldallemeze: 180mm (90°)

Páncéltest farlemeze: 165mm (90°-os dőlésszög)

Lövegtorony elől: 240mm (dőlésszög ismeretlen)

Lövegtorony oldallemeze: 200mm (60°-os dőlésszög)

Lövegtorony hátsólemeze: 200mm (60°-os dőlésszög)

Lövegtorony tetőlemeze: 60mm (0-os dőlésszög)

 

HAJTÓMŰ:

Motor: Daimler-Benz MB 509 V 12 hengeres benzinüzemű, vagy

Daimler-Benz MB 517 V 12 hengeres, diesel

Teljesítmény: 1200LE

Tüzelanyag-tartály: 4800 l

 

TELJESÍTMÉNY:

Maximális sebesség országúton: 20km/h

Maximális sebesség terepen: 11km/h

Hatótávolság országúton: 190km

Hatótávolság terepen: 97km

Kezdetek

Sokáig én is úgy gondoltam, hogy a Maus a nagyzoló mánia és totális, elrugaszkodott méret hajhászás szülte a háború végóráiban - de tévedés…

Eredete egészen 1942-ig nyúlik vissza, amikor is Adolf Hitler, június 8-án szóban megállapodott Ferdinand Porsche professzorral egy szupernehéz harckocsi kifejlesztéséről.

Történet (verziók, módosulások)

A tényleges munkálatok már haladtak 1943 elején - az Alkett cég megkezdte az első prototípus építését, míg mint beszállító a Krupp a torony és a főfegyverzet leszállításán munkálkodott. Nem a Maus volt a fő prioritás, de azért a munka haladt a maga sebességével. Az első, kész prototípus 1944 júniusában készült el, majd rá pár hónapra a második példány is elkészült (ezt diesel motorral szerelték). Ezután a hadsereg a kummersdorfi gyakorlótéren hosszas tesztelésbe kezdett. Az már az elején egyértelművé vált, hogy inkább egy lassan mozgó erőd, mint valódi páncélossal van dolguk. A Maus terepen lassú volt, mint egy normál gyalogos átlag haladási sebessége - bár ez mondjuk tökéletes erőd-romboló önjáró löveggé tette volna…

Felszerelése gyakorlatilag lehetetlen volt; a lövedékek egyesével is 70kg-ot nyomtak. A javadalmazást külön szállító jármű vitte a páncélos után, a töltést külön mechanizmus végezte. A töltési idő iszonyatosan nagy volt.

Sohasem indult be a sorozatgyártás - egy ennyire nyersanyag hiányban szenvedő ország esetén ez a monstrum megengedhetetlen luxus lett volna, már a fejlesztésnek sem szabadott volna végigmennie.

Harci alkalmazás


Egyes legendák szerint a két típust azért látni vélték a fronton - egyébként szinte minden fő- és prototípust eddig a fronton is teszteltek élesben (lásd.: Panzer IC, Panzer IIG, Dicker Max), miért pont ez maradt volna ki?

Grafika a Maus elképzelt frontszerepléséről

Végnapok

A Maus mindent egybevéve egy teljes félreértés egy olyan, utólagosan látható, hogy egyre inkább politika-vezérelt hadvezetéstől, amely addig nagyon is logikusan építette fel saját haderejét. A Maus teljesen ellentmondott az addigi hivatalos Wehrmacht doktrináknak - csapj le gyorsan és kíméletlenül, majd haladja tovább előre. Ez a jármű képtelen volt érdemben haladni, nemhogy lecsapni. Egy ilyen harcjármű a statikus védelmet talán megtámogathatta volna - bár lőszermágnesként vonzotta volna az ellenséges tekinteteket - a szovjet-angolszász vadászbombázók alig várták volna, hogy a helyszínre csorogjon. Mindenképpen egy elhibázott fejlesztési iránynak tekinthető - egy olyan időszakban, amikor a szükséges nyersanyag mennyiség és humán szakértelem egyre jobban csökkent, zsugorodott. Pazarlás, kár érte.

Maus harckocsi romokban - valós, vagy elcsalt kép nem tudom, de állítólag az egyiket egy légibomba tette ártalmatlanná

Sok, rossz indulatú vélekedés, epsé megjegyzés lenézően bedobja, hogy mert ezek az ostoba, nagyzoló németek. Bocsánat, ilyen és ehhez hasonló agymenései minden oldalnak voltak. Sztálin csodaszekere, a KV-VI, amelynek “csak” három fő lövegtornya és egy katyusa sorozatvetője volt - képtelen volt irányt változtatni. Sztálin reakciója: “Nem is kell forgolódnia, Berlin arra van, egyenesen.” No comment.

Tortoise szupernehéz tankvadász - Brit teknőc nagy páncélban

Az angoloknál a Tortoise és a Black Prince (de ez legalább értelmezhető, mert csak egy nagyobb Churchill volt) fejlesztésekor mentek el otthonról, míg az amcsik a T-28 szupernehéz tankvadásszal szálltak be a licitbe. Egyik sem érte meg a sorozatgyártást és mindegyik bukásra volt ítélve már a tervező asztalon - de azért keményen beleálltak. Gratulálunk így utólag is, remek teljesítmény volt.

USA T-28 tankvadász - meg sem bírt fordulni a tengelye körül

Linkek, Irodalomjegyzék


Dr. S. Hart & Dr. R. Hart: Az II. világháború német páncélosai

Földi Pál: Tankkönyv


https://en.wikipedia.org/wiki/Panzer_VIII_Maus