Flakpanzer IV Ostwind

1936-42 között a német katonai- és politikai felsővezetés nagy része másodlagos problémaként élte meg a szárazföldi légelhárítás kérdését, lévén a Luftwaffe annyira uralni látszotta légteret, hogy fényes nappal légitámadást kísérelni meg a Wehrmacht egységei ellen kifejezett öngyilkos küldetésnek tűnt. 1943 végére a helyzet gyökeresen megváltozott; Észak Afrikában a DAK komoly nyomás alatt volt, de eddigre már keleten sem rendelkeztek teljes fölénnyel. A semmiből kellett új, korszerű, önjáró állományt létrehozni a gyorsan mozgó csapatok számára. Az első változatok magukon hordozták a kísérletezés és kapkodás jeleit. Jelen harceszköz célja az előd Möbelwagen konstrukciós hiányosságainak javítása volt. A javítási szándék két szereplő képében érkezett - részben sikeres megoldásnak kell tartanunk őket.

Flakpanzer IV Ostwind (Sd.Kfz 161/5) adatai:

ÁLTALÁNOS:

Jármû Típusa: közepes önjáró légvédelmi löveg

Hadrendbe állítás: 1944 eleje

Kezelõk száma: 6 fõ

Harci tömeg: 25t

 

MÉRETEK:

Teljes hossz: 5920mm

Törzs hossz: 5920mm

Szélesség: 2950mm

Magasság: 3030mm
 

FEGYVERZET:

Fő: 37 mm-es Flak 43 L/89 légvédelmi gépágyú

Kiegészítő: 2db 7.92 mm-es MG34 géppuska (egy homlok MG34, és egy belső szállítású MG34/4)
 

LÕSZERKÉSZLET:

Fő: 1000db lövedék

Kiegészítő: 1350db géppuska töltény
 

PÁNCÉLZAT:

Páncéltest elől (orrlemez): 25mm

Páncéltest elől (vezetõ előtt): 80mm

Páncéltest oldallemeze: 30mm

Páncéltest farlemeze: 20mm

Küzdőtér elől: 25mm

Küzdőtér oldallemeze: 25mm

Küzdőtér hátsólemeze: 25mm

Küzdőtér tetőlemeze: nincs
 

HAJTÓMŰ:

Motor:  Maybach HL 120 TR 112 12 hengeres benzinmotor

Teljesítmény: 272LE

Tüzelőanyag-tartály: 470l
 

TELJESÍTMÉNY:

Maximális sebesség országúton: 38km/h

Maximális sebesség terepen: ismeretlen

Hatótávolság országúton: 210km

Hatótávolság terepen: 130km
 

GYÁRTÁSI ADATOK:

Teljes gyártási darabszám: 44db

Kezdetek

A Panzer IV alvázon alapuló légvédelmi lövegcsalád következő altípusaként jelent meg 1944 tavaszán. A program természetesen a már bevált Panzer IV alvázat vette alapul, a fegyverzet terén sem nagyon lehetett variálni - 20mm, 37mm lövegek álltak rendelkezésre, 1, 2 és 4-csöves kivitelben. Két típus terveit tette le egy német mérnök-tiszt, név szerint Karl Krause 1944 elején a Fegyverügyi Hivatal döntnökei elé: az egyikből alakult ki a későbbi Wirlbelwind négycsöves, míg a taglalt tervekből született meg az Ostwind (Keleti szél), az egycsöves verzió.

Kapcsolódó kép

Egy megkésett rivális: szovjet ZSU 37, a háború végóráira készült csak el

Jelen képviselő tervezésénél a beszerezhető lövegek közül végül is egy 37mm-es korszerűsített FlaK löveg használatát vették számításba.

Fejlesztés története

A testvértípushoz hasonlóan a kor egyik legerősebb könnyű légvédelmi lövegével a 37mm-es FlaK 43 L/89 beépítése mellett tették le voksukat a mérnökök - képességei annak ellenére is imponálóak voltak, hogy nem a Wirlbelwindnél alkalmazott, többcsöves megoldás mellett döntöttek. Valamit valamiért ugye - kevesebb löveg, kisebb tűzerő, de kevesebb lőszerfogyasztás, esetenként kisebb kiszolgáló személyzet.

A gyártási feladatok nagyobb hányadát testvértípusával, együtt  a sziléziai Ostbau Werke üzeme vállalta, de 1944 második felében a keleti front közeledtével a gyártást áthelyezték a nyugatabbra lévő (duisburgi, teplitzi helyszínen működő) Deutsche Eisenwerke üzemeibe. A gyártási nehézségek, költözések és nyersanyag csökkenése folytán a tervezett mennyiséget sohasem érhette meg, összesen kb. 100db készült belőle.

Átalakítás alatt álló Panzer IV alvázak, melyekből vegyesen Wirlbelwind és Ostwind egyedek lesznek - figyeljük meg az üzem kicsi és kezdetleges voltát! Összevetve egy Ford-féle gyártósorral ez eléggé manufaktúra jelleget ölt.

Harcokban

Testvérek egymás között: Ostwind és Wirlbelwind

 

Az átadott egységeket a többi légvédelmi páncélossal együtt a páncélos és páncélgránátos hadosztályok önjáró légvédelmi üteginek megerősítésére osztották be. Feladatuk elsősorban az elkerülhetetlen nappali csapatmozgások idején közvetlen légvédelmi támogatást biztosítani a menetoszlopoknak. Ez főleg Nyugaton, ahol az elkészült minimális darabszám nagyobb része került, korántsem volt egy sétagalopp, a Szövetséges légitevékenység 1944 nyarától gyakorlatilag folyamatos volt egészen kora reggeltől estig. Feladataikat a körülményekhez képest végezték, ennél többet nem tehettek.

Sorsukat nem kerülhették el; utolsó képviselőik Berlin romos utcáin pusztultak, vagy adták meg magukat a Rajna immáron német oldalán.