1936-42 között a német katonai- és politikai felsővezetés nagy része másodlagos problémaként élte meg a szárazföldi légelhárítás kérdését, lévén a Luftwaffe annyira uralni látszotta légteret, hogy fényes nappal légitámadást kísérelni meg a Wehrmacht egységei ellen kifejezett öngyilkos küldetésnek tűnt. 1943 végére a helyzet gyökeresen megváltozott; Észak Afrikában a DAK komoly nyomás alatt volt, de eddigre már keleten sem rendelkeztek teljes fölénnyel. A semmiből kellett új, korszerű, önjáró állományt létrehozni a gyorsan mozgó csapatok számára. Az első változatok magukon hordozták a kísérletezés és kapkodás jeleit. Jelen harceszköz célja az előd Möbelwagen konstrukciós hiányosságainak javítása volt. A javítási szándék két szereplő képében érkezett - részben sikeres megoldásnak kell tartanunk őket.
Flakpanzer IV Ostwind (Sd.Kfz 161/5) adatai:
ÁLTALÁNOS:
Jármû Típusa: közepes önjáró légvédelmi löveg
Hadrendbe állítás: 1944 eleje
Kezelõk száma: 6 fõ
Harci tömeg: 25t
MÉRETEK:
Teljes hossz: 5920mm
Törzs hossz: 5920mm
Szélesség: 2950mm
Magasság: 3030mm
FEGYVERZET:
Fő: 37 mm-es Flak 43 L/89 légvédelmi gépágyú
Kiegészítő: 2db 7.92 mm-es MG34 géppuska (egy homlok MG34, és egy belső szállítású MG34/4)
LÕSZERKÉSZLET:
Fő: 1000db lövedék
Kiegészítő: 1350db géppuska töltény
PÁNCÉLZAT:
Páncéltest elől (orrlemez): 25mm
Páncéltest elől (vezetõ előtt): 80mm
Páncéltest oldallemeze: 30mm
Páncéltest farlemeze: 20mm
Küzdőtér elől: 25mm
Küzdőtér oldallemeze: 25mm
Küzdőtér hátsólemeze: 25mm
Küzdőtér tetőlemeze: nincs
HAJTÓMŰ:
Motor: Maybach HL 120 TR 112 12 hengeres benzinmotor
Teljesítmény: 272LE
Tüzelőanyag-tartály: 470l
TELJESÍTMÉNY:
Maximális sebesség országúton: 38km/h
Maximális sebesség terepen: ismeretlen
Hatótávolság országúton: 210km
Hatótávolság terepen: 130km
GYÁRTÁSI ADATOK:
Teljes gyártási darabszám: 44db
Kezdetek
A Panzer IV alvázon alapuló légvédelmi lövegcsalád következő altípusaként jelent meg 1944 tavaszán. A program természetesen a már bevált Panzer IV alvázat vette alapul, a fegyverzet terén sem nagyon lehetett variálni - 20mm, 37mm lövegek álltak rendelkezésre, 1, 2 és 4-csöves kivitelben. Két típus terveit tette le egy német mérnök-tiszt, név szerint Karl Krause 1944 elején a Fegyverügyi Hivatal döntnökei elé: az egyikből alakult ki a későbbi Wirlbelwind négycsöves, míg a taglalt tervekből született meg az Ostwind (Keleti szél), az egycsöves verzió.
Egy megkésett rivális: szovjet ZSU 37, a háború végóráira készült csak el
Jelen képviselő tervezésénél a beszerezhető lövegek közül végül is egy 37mm-es korszerűsített FlaK löveg használatát vették számításba.
Fejlesztés története
A testvértípushoz hasonlóan a kor egyik legerősebb könnyű légvédelmi lövegével a 37mm-es FlaK 43 L/89 beépítése mellett tették le voksukat a mérnökök - képességei annak ellenére is imponálóak voltak, hogy nem a Wirlbelwindnél alkalmazott, többcsöves megoldás mellett döntöttek. Valamit valamiért ugye - kevesebb löveg, kisebb tűzerő, de kevesebb lőszerfogyasztás, esetenként kisebb kiszolgáló személyzet.
A gyártási feladatok nagyobb hányadát testvértípusával, együtt a sziléziai Ostbau Werke üzeme vállalta, de 1944 második felében a keleti front közeledtével a gyártást áthelyezték a nyugatabbra lévő (duisburgi, teplitzi helyszínen működő) Deutsche Eisenwerke üzemeibe. A gyártási nehézségek, költözések és nyersanyag csökkenése folytán a tervezett mennyiséget sohasem érhette meg, összesen kb. 100db készült belőle.
Átalakítás alatt álló Panzer IV alvázak, melyekből vegyesen Wirlbelwind és Ostwind egyedek lesznek - figyeljük meg az üzem kicsi és kezdetleges voltát! Összevetve egy Ford-féle gyártósorral ez eléggé manufaktúra jelleget ölt.
Harcokban
Testvérek egymás között: Ostwind és Wirlbelwind
Az átadott egységeket a többi légvédelmi páncélossal együtt a páncélos és páncélgránátos hadosztályok önjáró légvédelmi üteginek megerősítésére osztották be. Feladatuk elsősorban az elkerülhetetlen nappali csapatmozgások idején közvetlen légvédelmi támogatást biztosítani a menetoszlopoknak. Ez főleg Nyugaton, ahol az elkészült minimális darabszám nagyobb része került, korántsem volt egy sétagalopp, a Szövetséges légitevékenység 1944 nyarától gyakorlatilag folyamatos volt egészen kora reggeltől estig. Feladataikat a körülményekhez képest végezték, ennél többet nem tehettek.
Sorsukat nem kerülhették el; utolsó képviselőik Berlin romos utcáin pusztultak, vagy adták meg magukat a Rajna immáron német oldalán.