SdKfz 250 család

A jármű létrejöttének alapgondolata abból fakad, hogy előfordulhatnak olyan esetek a harctéren amikor még az Sd.Kfz. 251-esnél is kisebb páncélozott csapatszállító járműre lenne szükség. Például szűk utcákban, hegyoldalon történő előrenyomuláshoz, vagy akár különleges kommandós feladatokhoz, stb.

Az Sd.Kfz. 250 Adatai:

ÁLTALÁNOS:

Jármű Megnevezése: leichte Schützenpanzerwagen (lSPW)

Jármű Típusa: könnyű páncélozott szállító jármű

Tűzkeresztség: 1940 tavasza nyugati hadjárat

Kezelők száma: 2 fő

Szállítható Lövészek száma: 6 +felszerelésük

Tömeg (szállított tömeg nélkül): 5,3t

 

MÉRETEK:

Teljes hossz: ismeretlen

Szélesség: ismeretlen

Magasság: ismeretlen

 

FEGYVERZET:

Fő (az alapjármű esetén): 1db 7,92mm-es MG 34-es géppuska

 

LŐSZERKÉSZLET:

Fő: 2000 lövedék

 

PÁNCÉLZAT:

Páncéltest elől (orrlemez): 14,5mm

Páncéltest elől (vezető előtt): 14,5mm

Páncéltest oldallemeze: 8mm

Páncéltest farlemeze: 8mm

Tetőlemez: nincs

 

HAJTÓMŰ:

Motor: ismeretlen

Teljesítmény: ismeretlen

Tüzelanyag-tartály: ismeretlen

 

TELJESÍTMÉNY:

Maximális sebesség országúton: 60km/h

Maximális sebesség terepen: ismeretlen

Hatótávolság országúton: ismeretlen

Hatótávolság terepen: ismeretlen

Kezdetek

Tulajdonképpen az Sd.Kfz. 251-es kicsinyített mása volt, mely egy rajt (6 fő), és annak teljes felszerelését tudta szállítani. A 251-es alváltozatáról beszélek noha a "kisöccs" egy évvel hamarabb mutatkozott be nagyobb számban mint a "bátyus". Olyan sikeres jól alakítható konstrukciót terveztek, hogy a háború folyamán 14 alváltozatot fejlesztettek ki belőle. Funkciótól függően születtek felderítő, műszaki, légvédelmi, gyalogsági támogató vagy páncéltörő változatok. A háború előrehaladtával az eredeti terveken némileg változtattak, a gyártás gyorsítása érdekében.

Történet (verziók, módosulások)

Az alapváltozatnak minősülő 250/1 két MG 34-es géppuskát hordozott, plussz a 6 fős rajt felszerelésével együtt. A járműből menet közben is lehetett tüzelni, ami nagy előny volt a gyors előretöréseket megkövetelő Blitzkrieg-hadjáratok alatt.

Sdkfz 250/1 - az eredeti, gyalogos raj csapatszállító jármű klasszikus csukaszürke festéssel

 

Következő fontosabb változat az Sd.Kfz. 250/3 Flukpanzerwagen parancsnoki féllánctalpas. a 251-eshez hasonlóan íróasztal, írószerek kódoló-dekódoló gépek kaptak helyet a küzdőtérben. Feltűnő jellemzője a keretantenna, ezt később a kevésbé látványos bot-, illetve csillagantenna váltotta fel. Leghíresebb Sd.Kfz. 250/3-as Erwin Rommel "Greif" nevű féllánctalpasa lett, ennek köszönhetően Rommel mindig az első vonalból irányíthatta csapatait. Ezért a tulajdonságáért a tábornokot tisztelték, és becsülték katonái. Ez a magatartás egyébként a legtöbb német parancsnok sajátossága volt, ellentétben a legtöbb szövetséges, még inkább szovjet parancsnokkal, kik a biztos hátsó bázisokról küldték halálba katonáikat. Az

Rommel híres ‘Greif’ becenevű parancsnoki féllánctalpasa Afrikában

 

Sd.Kfz. 250/3 kis száma és viszonylag magas keret antennája ellenére kedvelt jármű volt parancsnoki körben.

Az Sd.Kfz. 250/7 kifejezetten aknavető-szállítónak lett kifejlesztve. Kissebb átalakítások után közvetlenűl a küzdőtérből is lehetett tüzelni vele, de ez a megoldás nem vált népszerűvé, ugyanis a jármű magassága folytán gyorsan felhívta volna magára az ellenség figyelmét, ezért inkább mindig kiépített, jól álcázott állásokból harcoltak. A német gyalogos század sikeres

harcászata, a géppuskák és aknavetők közötti összhangon múlott, ezért nagyon vigyáztak ezekre az egységekre.

Sdkfz 250/8 Stumme - közvetlen tűztámogató harcjármű

 

Az Sd.Kfz. 250/8 kifejlesztését a páncélgránátosok tűzerejének növelése indokolta. A háború elején ugyanis ezt a szerepkört még Stug IIIB rohamlövegek látták el, de később kiderült róla, hogy kiválóan megálja helyét páncélvadászként is. A Főparancsnokság parancsára elvették ezen járműveket a gyalogságtól, így megint találni kellett egy megfelelő támogató harceszközt. Így lett az Sd.Kfz 250-esből támogató lövészpáncélos. Főfegyverzete a Panzer IVD-ben

alkalmazott 75mm-es Kwk 37 L/24-es löveg. Ugyanebben a szerepkörben ténykedő Sd.Kfz 251/9-hez képest azonban megtartották az első géppuskát, részben közelharc esetén védő funkcióval, másrészt mert nyomjelző lövedékkel használva segíthette a főfegyverzet belövését.

Sdkfz 250/9 felderítő féllánctalpas - kiváló menettulajdonság,
jó felépítés, hatalmas sziluett, óriási célpont

 

A Keleti Fronton egyértelművé vált, hogy az Sd.Kfz. 222 kéttengelyes páncélgépkocsi nem megfelelő felderítési feladatokra.Könnyen elakadt a sárban, nyáron a homoktengerben. S.Kfz. 250-es lánctalpának köszönhetően alkalmasabbnak tűnt erre a feladatra. Az új változat örökölte a páncélgépkocsi lövegtornyát. Fegyverzete egy 20mm-es Kwk 30-as löveg és egy

párhuzamosított 7,92mm-es MG 34-es géppuska. A jármű az Sd.Kfz 250/9 elnevezést kapta. Gyorsabb, sérülékenyebb jármű volt mint az Sd.Kfz 221-222-es változatok, de sokkal magasabb (több mint 3m) ami elég feltűnő jelenség egy kihalt síkságon. A sebessége legtöbb esetben azért megmenthette ellenségeitől.

 

A páncéltörő fegyverek iránti megnövekedett igény kielégítésére született az Sd.Kfz 250/10. A 37mm-es Pak 36-os páncéltörő löveget közvetlenül a vezető fülke mögé hegeszették pajzzsal együtt. Később a jobb kilövés érdekében csökkentették, majd elhagyták a lövegpajzsot.

 

37mm-es PaK 36 páncéltörő ágyúval szerelt Sdkfz 250-es

Sdkfz 250/11 Panzerbüchse 41 páncéltörő puskával szerelve - tűzereje már csak a gyengén páncélozott célpontok ellen volt hatásos (a németek koránt sem használták olyan természetesen, mint a szovjetek - ők a háború végéig nagy hatékonysággal használták, mint nehéz mesterlövész puska)

További páncéltörő fegyverként megjelent az Sd.Kfz 250/11, amelyre 28mm-es Panzerbüsche 41-es páncéltörő puskát szereltek. A puska átütő ereje kevés volt (300m-ről kb 20mm-es páncélzatot tudott átlőni), de az új volfrámmagos lövedékkel képessé vált 300m-ről kb 35mm-es páncélzatot is leküzdeni. Ezek a módosítások is csak rövid ideig hosszabbították meg a fegyverzet élettartamát.

 

Az Sd.Kfz 251-eshez hasonlóan voltak még más alváltozatai is, sőt olyanok is amelyek már nem is igazán hasonlítottak az eredeti járműre, de ezek nem hatottak nagy mértékben az események menetére, vagy csak elenyésző számban készültek, így ezekről itt nem emlékeztünk meg.

Harci alkalmazás

Klasszikus Blitzkrieg manőver: Panzerek és féllánctalpasok vegyes formációja a csatatéren

A Barbarossa során előrenyomuló német gépesített csapatok az ukrán sztyeppén - az előtérben egy parancsnoki antennás Sdkfz 250 a háttérben Panzer II és III látható egy maroknyi 250 és 251 féllánctalpas társaságában

SdKfz 250/1 ad közvetlen tűztámogatást a rajnak

A Német Főparancsnokság az eredeti szerepkörű és átalakított, feljavított változatokkal a gépesített és páncélgránátos gyalogos ezredeket erősítették meg. Céljuk a páncélosokat támogató, közvetlen gyalogos alakulatok sebességét a páncélozott járművek sebességi szintjére emelése volt. A háború előrehaladtával, ahogy a páncélos csapatok ereje egyre jobban elamortizálódott, megsemmisült, kényszerből a 250-es konverziókhoz hasonló egyéb járműveknek kellett a fogyatkozó harckocsi csapatokat támogatniuk. Ehhez új harceljárásokat találtak ki - a gyengébben páncélozott és fegyverzett féllánctalpasok és kerekes járművek támogatták tűzzel a szélekről és a hátsó vonalakból a páncélosok ellenlökését, amíg a páncélosok magukra vonta az ellenség tüzét, kvázi a testével fedezte a kisegítő egységeket.

Végnapok

SdKfz 250 wreckage

Amerikai gyalogosok haladnak el egy kilőtt, még égő Sdkfz 250/1 mellett

Első naptól az utolsóig végigharcolta a háború minden csatáját - a 251-eshez hasonlóan kiváló csapatszállító, csapattámogató harcjármű volt; osztott és kapott keményen, de a végén a Birodalommal együtt végleg elpusztult. Igaz vele kapcsolatban is, hogy noha nem volt a győzelem fegyvere, de lehetett volna a győzelem záloga. Sohasem készült belőle elegendő és sohasem vált a Német Hadsereg alapvető csapatszállító lövészpáncélosává. Hatása - a ‘bátyus’, 251-essel együtt - máig érezhető; gondoljunk csak a Bradley, BMP 1-3 lövészpáncéloskra, vagy a BTR-60 8-kerekes lövészpáncélosra - ezeknek az alapötlete, egészen az Sdkfz 250-251-ig visszavezethetőek.

Képtár az SdKfz 250-ről

Linkek, Irodalomjegyzék

Dr. S Hart & Dr. R Hart: Waffen SS fegyverei és harceljárásai

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Sd.Kfz._250

http://www.tanks-encyclopedia.com/ww2/nazi_germany/Sdkfz-250.php

http://www.achtungpanzer.com/leichte-schutzenpanzerwagen-sdkfz250.htm